Monday, July 20, 2009

AKU : DATANG PD LAGI....

Hai...!!! Aku datang PD (Port Dickson) lagi.... Hmmmm, rasanya belum pun sampai sebulan aku ada post pasal cerita gi picnic kat PD yang sampaikan aku kena "sunburn" teruk hari tu... Tapi kali ni, kunjungan aku ke PD bukan sebab picnic, tapi ada kerja yang aku kena buat... Kerja apa tuh..???

Sebenarnya, aku dipilih oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Bahasa Melayu, Kuala Lumpur sebagai juri bagi Pertandingan Berbalas Pantun Antara IPGM Se-Malaysia Kali Ke-3, 2009.... Aku difahamkan ada 27 buah IPGM seluruh Malaysia menyertai pertandingan ini... Apa itu IPGM...??? Alah... Maktab Perguruan ler.... setelah dinaiktaraf kepada institut ia dikenali sebagai IPGM. Secara tak langsung, baru aku tau kat Malaysia nih ada 27 Maktab Perguruan semuanya.....

Menariknya, penglibatan para hakim atau juri kali ini bukan sahaja melibatkan pensyarah maktab dan guru-guru sekolah, malah pihak penganjur turut mengundang pemantun-pemantun kementerian yang pernah banyak kali menjadi Juara Pantun antara Kementerian. Jadi.. aku ngan geng2 Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan adalah antara calon-calon yang disebut-sebut oleh pihak DBP untuk hadir sebagai hakim... Kira naik taraflah sket... Kalau dulu asyik duduk kat meja peserta jer dan orang lain menilai kita, kali ni baru berpeluh ketiak kami sebagai pengadil plak.... Bukan calang-calang beb...!!! Ini pertandingan peringkat kebangsaan wooo.... dan pesertanya merupakan bakal-bakal cikgu....

Maka, berkampunglah kami kesemua peserta, hakim dan urusetia (DBP & IPGM) di Hotel Golden Straits Villa Resort, Port Dickson.... Venue pertandingan ada lima tempat; 2 di hotel ni sendiri dan 3 lagi di sekolah menengah sekitar PD... Selain aku mewakili kementerian, turut datang ngan muka slamberrr... Tn Hj. Chuari Selamat (Klasik Nasional).. alah yang selalu jadi jurupantun (pengacara) pertandingan akhir Pesta Pantun Sekolah-Sekolah, IPT dan mcm2 pertandingan pantun yang lain.... Nor Hanah Nordin (DJ Hana, MuzikFM) dan Salbiah Sharif (SelangorFM)... kedua-dua minah nih popular gak di stesen masing-masing... Aku jer yang tak ada stesen radio.... Stesen janakuasa elektrik pun jadi lerrr.... kih kih kih....


Pemandangan sekitar kawasan Hotel Golden Straits Villa, PD dari balcony tempat aku menginap... Ia berkonsepkan apartment... dalam satu rumah ada tiga bilik...

Kita tinggal jap citer pasal pertandingan nih dulu... Next post aku akan ceritakan... Cuma kali nih aku nak share mengenai aktiviti kami pada hari pertama Sesi Pendaftaran / Taklimat pada 20 Julai 2009 (Isnin).... Dah nama pun datang PD, aktiviti wajib lepas habis semua sesi taklimat dan bengkel untuk hakim.... Aku, Sal dan Hana pun berlibur sakan di pekan PD nih....

Inilah dia Hana (kiri) dan Sal (kanan) dengan aksi manjer nyerrr... !!!

Jalan-jalan jumpa gerai durian... Apa lagi... serbuuuu....!!!

Durian kampung dari Lukut; kata penjualnya.... Sodappppp ooooooo !!!!

Rambutan menambah lagi selera kamii....!!!

Hah...!!! kepada yang tak tahu... Yang berkulit keras macam rambutan ni dipanggil pulasan... Lama dah tak makan buah nih, kalau nak makan kena pulas kulitnya...... Sebab tu, dipanggil pulasan... heheheehe


Selepas menyental buah-buahan tadi... Apa plak bazar jual kraftangan dan mcm2 di sebelahnya... Jadi, cucilah mata.... tak beli apa pun....

Tetiba jumpa plak outlet Sate Kajang Haji Samuri kat PD, apa lagi.... singgah ler kami dan membaham sate2 yang ada..... hahahahahahaha !!!

(mybachelorman.blogspot.com)

1 comment:

  1. salam...
    wah...beshnye dapat gi jenjalan sambil jalankan tugas...leh gak nak relax2...hehehe...

    ReplyDelete